سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مواد اولیه فرش بخش اول

 

مواد اولیه فرش - بخش 1
مواد اولیه 
در ساختار قالی از مواد اولیه‌ی متفاوتی استفاده شده است که انتخاب آن‌ها به‌ عادات و رسوم محلی بستگی دارد. این مواد اولیه براساس سهولت در دسترس بودن و یا قیمت‌شان و یا توان تطابق با خواسته‌های متغیر بافندگان انتخاب می‌شود. در میان بسیاری از الیاف موجود در شرق، پشم و نخ پنبه مطلوبیت بیشتری دارد. اغلب از ابریشم هم استفاده می‌شود. البته برای نمونه‌های گران‌قیمت، در حالی که به طور قطع استفاده از کتان متوقف شده و بسیاری به ندرت از کنف استفاده می‌شود.

قالیشویی توحید , قالیشویی در طرشت
پشم
در میان تمام مواد اولیه‌ی استفاده شده برای قالی، بی‌تردید پشم گوسفند یا کرک بز از همه بیشتر رواج داشته است، زیرا این الیاف به فراوانی در کشورهای شرقی قابل دسترسی هستند. پرورش گوسفند و بز از گذشته‌های دور در این سرزمین‌ها به طرز گسترده‌ای صورت می‌گرفته است. در نواحی مختلف، نژادهای گوناگونی پرورش داده می‌شود که ارزان یا گران هستند، اما اغلب به خاطر کیفیت خوب پشم انتخاب می‌شوند. اگر پشم گوسفندی را زیر میکروسکوپ نگاه کنیم به صورت یک رشته با سطحی چین‌خورده و مرتبه مرتبه است و این ویژگی باعث شده که ریسیدن آن آسان باشد زیرا الیاف مجزا به سادگی یکی به دیگری می‌چسبد. این الیاف از کراتین ساخته شده و بخش مرکزی آن سوراخ است و این مسایل موجب انعطاف‌پذیری آن شده است. پرز گوسفندی به طور طبیعی از سه نوع الیاف مختلف تشکیل شده: پشم دراز، پشم واقعی و حقیقی که پیچ و تاب‌هایی دارد و بخش کوچک و محکم از پشم تیره. در پشم گرانبهاتر بخش پشم تیره زیر پنج درصد می‌ماند و میزان بقیه‌ی الیاف بیشتر است.
جایی که پشم دراز بیشتر باشد، الیاف مقاوم‌تر هستند. در عوض اگر درصد بیشتری از آن پشم واقعی و حقیقی باشد، الیاف ظریف‌تری تولید می‌شود. ماهیت الیاف پشمی به عوامل بسیاری بستگی دارد: نژاد گوسفند مورد انتخاب پرورش‌دهندگان و آب و هوا و مراتعی که این حیوانات در آن مراتع رشد می‌گنند، تغذیه‌ی آن‌ها، سن حیوانات، فصل پشم چینی و نوع گوسفندی که پشم از آن به دست می‌آید.

 

مطالب مرتبط :